Dieta dla dziecka

Tagi: dieta dla dziecka, nawyki żywieniowe Kategoria: Dietetyka, żywienie

Prawidłowa dieta dla rozwijającego się dziecka jest kluczowa. To właśnie w tym okresie kształtuje się organizm człowieka. Bardzo często rodzicom jest pogodzić preferencje żywieniowe pociechy z koniecznością dostarczania potrzebnych minerałów i witamin. Dzieci znane są ze swej wybredności głównie w stosunku do warzyw i owoców. Jak zatem żywic nasze dzieci, by rosły zdrowo?

Jadłospis dziecka powinien być jak najbardziej urozmaicony i bogaty w substancje odżywcze. Ilość kalorii uzależniona jest od wieku dziecka, ale zwykle dzieci młodsze potrzebują więcej energii, gdyż stale rosną i się rozwijają. W diecie pociechy powinny znaleźć się odpowiednie proporcje węglowodanów, białek i tłuszczy:
węglowodany – powinny zajmować nie więcej niż 55% całego dziennego zapotrzebowania energetycznego. Najbardziej polecane są cukry złożone pochodzące z owoców, warzyw oraz pełnoziarnistego pieczywa.
białka – stanowić powinny do 20% kalorii na dobę. Głównym ich źródłem powinny być białka pochodzenia zwierzęcego. Ich niedobór może doprowadzić do nieprawidłowego rozwoju organów wewnętrznych oraz zaburzeń wzrostu. Z tego też powodu dzieci nie powinny być na wegetariańskiej diecie.
tłuszcze – muszą pokrywać dzienne zapotrzebowanie w maksymalnie 30%. Nie podajmy dziecku tłustego mięsa, smażonego na oleju. Dużo lepiej jest zaserwować mięso gotowane lub duszone.

Należy przy tym pamiętać, by ograniczyć do minimum słodycze i fast-foody. Nie dość, że nie mają żadnych wartości odżywczych, to jeszcze szkodzą zdrowiu, powodując próchnicę, problemy jelitowo-żołądkowe oraz otyłość.

Często ciężko nam zmienić nawyki naszych dzieci, gdyż sami mamy z tym problem. Prawda jest taka, że dzieci naśladują nasze zachowania, również te związane z żywieniem. Nie ma się zatem co dziwić, gdy maluch powie, że on też chce rybę z frytkami zamiast warzyw. Nie powinniśmy wtedy karać dziecka za to, że nie chce jeść. Znajdźmy sposób, by przekonać go, że powinien zjeść posiłek. Warto zadbać o to by posiłki były kolorowe lub ułożone w jakiś obrazek. Jeśli dziecko nie chce jeść nie warto zmuszać go na siłę. Może się okazać, że jest uczulone na np. mleko i trzeba wówczas zdiagnozować to u specjalisty. Spróbuj również gotować razem z dzieckiem, wówczas chętniej zje posiłek.