Bieganie dla każdego

Kategoria: Aktywność fizyczna

Codziennie, o każdej porze dnia, można spotkać na ulicy przypadkowego biegacza. Nie ma znaczenia wiek, płeć, a nawet pora roku. Coraz więcej osób postawiło na sportowy tryb życia i wybrało jogging. Dlaczego cieszy się on tak dużą popularnością?

Od kilku lat można zaobserwować presję społeczeństwa na zdrowy tryb życia. Objawia się to zarówno pod względem odżywiania, jak również aktywnego trybu życia. Uprawianie sportu pozwala wyrobić kondycję, ukoić skołatane nerwy, poprawić samopoczucie, a nawet spokojnie zasnąć. Prym wiedzie jogging, ze względu na niewielkie wymagania, ogólnodostępność oraz brak ponoszonych kosztów. Jedyne czego potrzeba to odpowiednie obuwie i trochę samozaparcia.

Korzyści z biegania

Oprócz wspomnianych wyżej zalet warto również dodać, że uaktywnia pracę serca i płuc oraz mięśni całego ciała, poprawia krążenie krwi, obniża poziom złego cholesterolu oraz pozwala zapobiec osteoporozie. Wpływa pozytywnie na pracę całego organizmu, również pod względem psychofizycznym: niweluje stres oraz zapobiega stanom lękowym. Dzięki temu poprawia ogólne samopoczucie. Oczywiście pozwala również na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej oraz poprawia ogólną kondycję organizmu.

Biegać każdy może?

Zdecydowanie nie ma przeciwwskazań, jeżeli jako kryterium obierze się wiek czy płeć. Pod tym kątem biegać może każdy. Jeżeli chodzi o przyczyny zdrowotne z joggingu powinny zrezygnować osoby ze schorzeniami kręgosłupa, stawów kolanowych czy chore na serce. Również przeszkodą może być duża nadwaga, która niesie ryzyko obciążania kolan. Aby jednak upewnić się czy nasze zdrowie pozwala na rozpoczęcie tego sportu warto skonsultować się z lekarzem, który określi, czy nasze przypadłości rzeczywiście stanowią ograniczenie.

Zatem od czego zacząć?.

Dla osób rozpoczynających przygodę z biegiem zaleca się trening nie więcej niż 3-4 razy w tygodniu. Dodatkowo powinien mieć on formę interwałową, tzn. trening musi zmieniać intensywność (na przykład na zmianę 2 minuty marszu i 1 minuta truchtu). Należy pamiętać, że zarówno przed, jak i po joggingu powinno wykonać się ćwiczenia rozciągające dolne oraz górne części ciała. W zależności od rezultatów można zwiększać natężenie oraz czas trwania treningów.

Dodatkowo


Początkujący biegacze powinni pamiętać, że bardzo ważna jest synchronizacja oddechu z krokiem biegowym. Na samym starcie, może być to trudne do wykonania, jednak w miarę systematyczności, układ oddechowy reguluje się samodzielnie. Pomaga to na poprawę prędkości oraz pozwala zwiększyć pokonywany dystans. Duże znaczenie ma również podłoże, po którym stąpamy. Powinno być ono urozmaicone: może to być zarówno chodnik, ale również leśna ściółka. Należy pamiętać o odpowiednim ubiorze – trzeba go dostosować do warunków pogodowych panujących za oknem. Najważniejszym atrybutem biegacza są z całą pewnością odpowiednio dobrane buty, pozostałe części garderoby nie są już tak istotne (oczywiście najlepiej wybrać specjalnie dostosowane do tego sportu ubrania, jednak zwykły dres również spisuje się na medal).
Znany slogan „Sport to zdrowie” jest nie tylko pustym frazesem, ale idealnie odzwierciedla korzyści płynące z uprawiania go. Jest wiele dyscyplin, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie, wystarczy tylko odejść od komputera i zacząć się ruszać. Jogging jest do tego idealny. Mimo iż na początku trudno się zmotywować do uprawiania go, to gdy już pokona się lenistwo, daje on niesamowicie dużo przyjemności i satysfakcji. Osobom, które lubią towarzystwo poleca się przekonanie do wspólnego treningu kompana. Im więcej osób biega, tym lepiej.